Świadectwo Energetyczne Mieszkania
Świadectwo energetyczne mieszkania, znane również jako świadectwo charakterystyki energetycznej lub certyfikat energetyczny, to dokument, który definiuje jak duże jest roczne zapotrzebowanie mieszkania w energię do celów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Tą wartość wyrażoną w KWh dzieli się przez powierzchnię mieszkania uzyskując współczynnik nieodnawialnej energii pierwotnej EP, który przedstawiony jest w świadectwie na charakterystycznej skali.
Od 28 kwietnia 2023 r. za sprawą nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej budynków wszystkie mieszkania sprzedawane lub będące przedmiotem najmu muszą posiadać świadectwo energetyczne.
Zgodnie z Kodeksem postępowania w sprawach o wykroczenia, osobom odpowiedzialnym za sporządzenie świadectwa energetycznego, które nie dopełniły tego obowiązku, grozi kara grzywny do 5000 złotych.
Które mieszkania nie potrzebują świadectwa charakterystyki energetycznej
Świadectwo charakterystyki energetycznej nie będzie potrzebne dla mieszkań przeznaczonych na „własny użytek”. Czyli mieszkań w których przebywamy i nie zamierzamy ich sprzedawać ani wynajmować.
Drugim wyjątkiem od reguły są mieszkania w budynku zabytkowym. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii są to budynki ujęte w krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków.
Kto jest odpowiedzialny za opracowanie świadectwa energetycznego mieszkania?
W myśl ustawy o charakterystyce energetycznej budynków odpowiedzialnym za wykonanie świadectwa energetycznego jest:
- właściciel mieszkania
- osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- osoba posiadająca spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu.
Obowiązek sporządzenia świadectwa energetycznego spoczywa zatem na właścicielu nieruchomości. W przypadku sprzedaży lub wynajmu mieszkania, to właśnie właściciel (sprzedający lub wynajmujący) jest odpowiedzialny za jego opracowanie.
Korzyści z posiadania świadectwa energetycznego lokalu mieszkalnego
Niewątpliwie najważniejszą zaletą posiadania świadectwa energetycznego mieszkania jest spokój o konsekwencje związane z jego brakiem tj. możliwość popełnienia wykroczenia i grzywna w wysokości do 5 tysięcy złotych.
Innym atutem posiadania świadectwa energetycznego jest informacja o efektywności energetycznej mieszkania, która dla osób zamierzających kupić lub wynająć mieszkanie daje możliwość porównania współczynników energetycznych. Dzięki temu, kupujący lub wynajmujący mogą wybrać mieszkanie o takiej charakterystyce energetycznej, która przełoży się bezpośrednio na niższą wysokość płaconych rachunków.
Proces sporządzania świadectwa energetycznego mieszkania
Wykonanie każdego świadectwa energetycznego poprzedzone jest zebraniem wszystkich niezbędnych danych zawierających informacje o:
- roku budowy budynku,
- powierzchni użytkowej mieszkania,
- budowie przegród budowlanych ścian, stropów, dachu wraz z grubością docieplenia,
- rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej,
- źródle i rozprowadzeniu instalacji centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej (woda w kranie),
- rodzaju wentylacji,
Ponadto, do przygotowania świadectwa energetycznego, potrzebny będzie również rzut mieszkania i opcjonalnie zdjęcie budynku z zewnątrz (zdjęcie będzie widoczne na pierwszej stronie świadectwa). Szczegółowy opis potrzebnych danych można znaleźć w tym artykule.
Zebrane dane posłużą do sporządzania świadectwa energetycznego mieszkania. Osoba uprawniona, czyli certyfikator energetyczny na podstawie zebranych danych wykonuje obliczenia w specjalistycznych programach komputerowych.
Następnie certyfikator generuje świadectwo energetyczne, które dodaje do centralnego rejestru świadectw energetycznych – publicznej bazy dostępnej dla każdego zainteresowanego.
W kolejnym etapie certyfikator podpisuje świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania i przekazuje dokument zlecającemu przygotowanie certyfikatu. Najczęściej świadectwa przekazywane są w wersji elektronicznej do wydruku (ustawa o charakterystyce energetycznej budynków dopuszcza taką formę świadectwa).
• Świadectwo energetyczne mieszkania należy przekazać najemcy lub nabywcy przy zwieraniu umowy sprzedaży (co zostanie odnotowane przez notariusza w akcie notarialnym).
Gdzie znaleźć dane do świadectwa charakterystyki energetycznej
Dla mieszkań w nowych budynkach dane dotyczące charakterystyki energetycznej znajdą się w aktach notarialnych prospektach informacyjnych lub innych źródłach od deweloperów.
Dla mieszkań w starszym budownictwie sprawa wygląda inaczej. Tego rodzaju budynki po wybudowaniu często przechodziły termomodernizacje, zmiany w zakresie instalacji technicznych i użytkowych. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wystąpienie do zarządcy nieruchomości lub spółdzielni mieszkaniowej z prośbą o przekazanie danych do sporządzenia świadectwa energetycznego. Zgodnie z przytoczoną powyżej ustawą zarządca nieruchomości ma 14 dni na przekazanie danych.
Podsumowanie najważniejszych informacji
- Świadectwo energetyczne mieszkania do dokument, który ocenia roczne zapotrzebowanie mieszkania w energię do celów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej.
- Świadectwo energetyczne mieszkania wymagane jest przy sprzedaży lub wynajmie każdego mieszkania.
- Właściciel mieszkania jest odpowiedzialny za sporządzenie świadectwa energetycznego,
- Świadectwo energetyczne ważne jest przez 10 lat,
- Za brak świadectwa energetycznego można otrzymać grzywnę do 5 tysięcy złotych
- Do opracowania świadectwa energetycznego potrzebne są dane uzyskane z aktu notarialnego, prospektów informacyjnych deweloperów lub otrzymane od zarządcy nieruchomości.
- Świadectwo energetyczne należy przekazać dla najemcy mieszkania lub nabywcy mieszkania podczas spisywania aktu notarialnego.
- Koszt opracowania świadectwa energetycznego mieszkania to 259 zł
Świadectwa energetyczne mieszkań – FAQ:
Tak, obowiązek przekazania certyfikatu energetycznego podczas sprzedaży lub najmu mieszkania obowiązuje w ustawie o charakterystyce energetycznej od 2015 roku. W kwietniu 2023 roku wprowadzono nowelizację tej ustawy m.in. w zakresie kar za brak świadectw.
Wpływ na wskaźnik EP ma wiele czynników, jednak najistotniejszym z nich jest grubość docieplenia ścian i źródło ciepła dla systemu ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Nie, tylko mieszkania, które są sprzedawane lub wynajmowane
Świadectwa wykonujemy w ciągu jednego dnia od złożenia zamówienia.
Pracujemy 7 dni w tygodniu
Za brak przekazania świadectwa dla kupującego lub najemcy grozi grzywna w wysokości do 5 tysięcy złotych.
Do opracowania świadectwa energetycznego mieszkania potrzebne będą informacje o roku budowy budynku, powierzchni użytkowej mieszkania, budowie przegród budowlanych ścian, stropów, dachu wraz z grubością docieplenia, rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej, źródle i rozprowadzeniu instalacji centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej (woda w kranie), rodzaju wentylacji.
Świadectwo energetyczne mieszkania ważne jest przez 10 lat pod warunkiem, że nie nastąpią zmiany w parametrach techniczno-użytkowych mieszkania.
Przepisy ustawy nie wskazują okresu długości najmu. Zatem każdy najem wymaga przekazania kopii świadectwa energetycznego
Nie, świadectwo należy opracować tylko przy sprzedaży lub najmie mieszkania. Dopóki mieszkanie nie będzie przedmiotem najmu lub sprzedaży nie trzeba aktualizować świadectwa.
- Notariusz zapisze w akcie notarialnym przekazanie nabywcy certyfikatu energetycznego, a w przypadku jego nieprzekazania, notariusz pouczy sprzedającego o obowiązku przekazania świadectwa energetycznego i o karze grzywny za niewykonanie tego obowiązku.
- Na podstawie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z dnia 29 sierpnia 2014 r., orzekanie w sprawach, związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem świadectw charakterystyki energetycznej, następować będzie na podstawie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r.)
Nie, ustawa nie nakłada takiego obowiązku, ale dobrą praktyką jest dodanie takiego zapisu do umowy najmu.
Zleć Wykonanie Świadectwa Energetycznego Mieszkania Online
Cena opracowania świadectwa energetycznego mieszkania:
Koszt opracowania świadectwa energetycznego mieszkania to 199 zł brutto. Cena obejmuje:
- Opracowanie świadectwa: Przygotujemy dokument na podstawie danych, które nam przekażesz.
- Szybka realizacja: Świadectwo otrzymasz w ciągu dwóch dni od złożenia zamówienia. Pracujemy 7 dni w tygodniu.
- Wersja elektroniczna: Dokument prześlemy Ci e-mailem w wygodnym formacie PDF.
Cena jest stała i nie zależy od wielkości mieszkania. Możesz dokonać płatności po zweryfikowaniu przez nas kompletności danych
Dodatkowe (opcjonalne) koszty to:
- zebranie danych potrzebnych do wystawienia świadectwa energetycznego + 100 zł
- realizacja świadectwa w ciągu jednego dnia +100 zł
- przesłanie świadectwa energetycznego w wersji papierowej kurierem + 50 zł
Wykonaliśmy już setki świadectw energetycznych zarówno dla małych zleceń osób prywatnych jak i dużych kontraktów z firmami i deweloperami tutaj zobacz opinie i pisemne referencje.
Tak wygląda realizacja świadectwa krok po kroku:
- Do świadectwa energetycznego potrzebne nam będą dane techniczne budynku, mieszkania, rzut mieszkania i zdjęcie budynku. Zobacz szczegółowo jakie dane będą potrzebne do realizacji świadectwa.
- O dane do świadectwa energetycznego wystąp do zarządcy nieruchomości.
- Dane o mieszkaniu możesz przekazać za pomocą interaktywnego formularza (opcja 1) lub w pliku tekstowym (opcja 2)
- Jeśli posiadasz świadectwo dla całego budynku lub otrzymałeś dane do świadectwa od zarządcy nieruchomości przekaż je wybierając opcję 3
- Możesz też wybrać opcję 4 kompleksowej realizacji świadectwa – wtedy to my kontaktujemy się z zarządcą nieruchomości prosząc o dane.
- zapłać od razu po przesłaniu formularza lub zapłać później po zweryfikowaniu kompletności danych.
- bezpośrednio po dokonaniu płatności otrzymasz fakturę za usługę.
- przy płatności od razu po przesłaniu formularza:
- świadectwo wykonamy maksymalnie w ciągu dwóch dni od złożenia zamówienia.
- weryfikacja danych następuje w ciągu kilku godzin. Jeśli dane nie będą kompletne poprosimy Cię telefonicznie lub mailowo o uzupełnienie. W takim przypadku realizacja świadectwa może wydłużyć się do kolejnego dnia.
- przy płatności później „po weryfikacji danych”:
- weryfikujemy dane maksymalnie do końca kolejnego dnia. Gdy dane będą kompletne poprosimy o dokonanie płatności, a świadectwo otrzymasz w ciągu dwóch dni od zaksięgowania płatności.
- jeśli dane nie będą kompletne (lub niezrozumiałe) skontaktujemy się telefonicznie lub mailowo celem wyjaśnienia.
- pracujemy 7 dni w tygodniu
- możliwość realizacji w ciągu jednego dnia +100 zł
- po wykonaniu świadectwa, dodajemy je do centralnego rejestru, podpisujemy i przesyłamy na wskazany adres e-mail w formie pdf do samodzielnego wydruku (taka forma świadectwa jest zgodna z aktualnymi przepisami).
- Jeśli potrzebujesz świadectwa w formie papierowej możemy wysłać je za dodatkową opłatą +50 zł (termin wysyłki do 5 dni roboczych od wykonania świadectwa).