Promocja! -10 zł za świadectwo energetyczne lokalu
Kod rabatowy dotyczy zamówień składanych przy płatności „od razu”
KOD: PROMO10
Świadectwo Energetyczne Lokalu
Świadectwo energetyczne lokalu, znane również jako świadectwo charakterystyki energetycznej lub certyfikat energetyczny, to dokument, który definiuje roczne zapotrzebowanie lokalu (części budynku) w energię do celów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej i oświetlenia (w budynkach biurowych, usługowych, użyteczności publicznej). Wartość energetyczną wyrażoną w KWh dzieli się przez powierzchnię lokalu usługowego, uzyskując współczynnik nieodnawialnej energii pierwotnej EP, który przedstawiony jest w świadectwie w formie kolorowej skali.
Od 28 kwietnia 2023 r. za sprawą nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej budynków wszystkie lokale sprzedawane lub będące przedmiotem najmu muszą posiadać świadectwo energetyczne. W tym miejscu warto zaznaczyć, że świadectwo energetyczne lokalu i świadectwo energetyczne budynku to zupełnie dwa inne świadectwa.
Zgodnie z Kodeksem postępowania w sprawach o wykroczenia, osobom odpowiedzialnym za sporządzenie świadectwa energetycznego, które nie dopełniły tego obowiązku, grozi kara grzywny do 5000 złotych.
Dla jakich lokali świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane?
Świadectwo charakterystyki energetycznej nie będzie potrzebne dla lokali przeznaczonych na „własny użytek”. Czyli lokali użytkowanych przez właściciela. Lokal, którego nie zamierzamy sprzedawać ani wynajmować nie będzie wymagał zatem przygotowania świadectwa energetycznego.
Drugim wyjątkiem od reguły są lokale w budynku zabytkowym. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii są to budynki ujęte w krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków.
Kto jest odpowiedzialny za opracowanie świadectwa energetycznego lokalu?
W myśl ustawy o charakterystyce energetycznej budynków odpowiedzialnym za wykonanie świadectwa energetycznego lokla jest:
- właściciel lokalu
- osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- osoba posiadająca spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu.
Obowiązek sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej spoczywa zatem na właścicielu nieruchomości. W przypadku sprzedaży lub wynajmu lokalu, to właśnie właściciel (sprzedający lub wynajmujący) jest odpowiedzialny za jego opracowanie.
Korzyści z posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej lokalu usługowego
Posiadanie świadectwa energetycznego dla lokalu, w którym prowadzisz działalność, to przede wszystkim spokój ducha. Unikniesz kary grzywny do 5 tysięcy złotych, którą możesz otrzymać za brak tego dokumentu.
Ale to nie wszystko! Świadectwo energetyczne to także cenne źródło informacji o tym, ile energii zużywa Twój lokal. Dzięki temu, osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem mogą łatwo porównać różne lokale i wybrać ten, który będzie dla nich najkorzystniejszy pod względem kosztów energii. To oznacza niższe rachunki za prąd i ogrzewanie, co przekłada się na realne oszczędności.
Proces sporządzania świadectwa energetycznego lokalu
Wykonanie świadectwa energetycznego loklau poprzedzone jest zebraniem wszystkich niezbędnych danych zawierających informacje o:
- roku budowy budynku,
- powierzchni użytkowej lokalu,
- budowie przegród budowlanych ścian, stropów, dachu wraz z grubością docieplenia,
- rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej,
- źródle i rozprowadzeniu instalacji centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- rodzaju wentylacji,
- rodzaju oświetlenia (dotyczy budynków usługowych, biurowych, użyteczności publicznej).
Ponadto, do przygotowania świadectwa energetycznego lokalu, potrzebny będzie również rzut lokalu i opcjonalnie zdjęcie budynku z zewnątrz (zdjęcie będzie widoczne na pierwszej stronie świadectwa). Szczegółowy opis potrzebnych danych można znaleźć w tym artykule.
Zebrane dane posłużą do sporządzania świadectwa energetycznego lokalu usługowego. Osoba uprawniona, czyli certyfikator energetyczny na podstawie zebranych danych wykonuje obliczenia w specjalistycznych programach komputerowych.
Następnie certyfikator generuje świadectwo energetyczne lokalu, które dodaje do centralnego rejestru świadectw energetycznych – publicznej bazy dostępnej dla każdego zainteresowanego.
W kolejnym etapie certyfikator podpisuje świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu i przekazuje dokument zlecającemu przygotowanie certyfikatu. Najczęściej świadectwa przekazywane są w wersji elektronicznej do wydruku (ustawa o charakterystyce energetycznej budynków dopuszcza taką formę świadectwa).
• Świadectwo energetyczne lokalu należy przekazać najemcy lub nabywcy przy zwieraniu umowy sprzedaży (co zostanie odnotowane przez notariusza w akcie notarialnym).
Gdzie znaleźć dane do certyfikatu energetycznego lokalu?
Dla lokali w nowych budynkach dane dotyczące charakterystyki energetycznej znajdą się w aktach notarialnych prospektach informacyjnych lub innych źródłach od deweloperów.
Dla lokali w starszym budownictwie sprawa wygląda inaczej. Tego rodzaju budynki po wybudowaniu często przechodziły termomodernizacje, zmiany w zakresie instalacji technicznych i użytkowych. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wystąpienie do zarządcy nieruchomości lub spółdzielni mieszkaniowej z prośbą o przekazanie danych do sporządzenia świadectwa energetycznego. Zgodnie z przytoczoną powyżej ustawą zarządca nieruchomości ma 14 dni na przekazanie danych.
Cena opracowania świadectwa energetycznego lokalu
W firmie Certop otrzymasz świadectwo energetyczne lokalu za jedyne 489 zł brutto. Cena obejmuje:
- Opracowanie świadectwa: Przygotujemy dokument na podstawie danych, które nam przekażesz.
- Szybka realizacja: Świadectwo energetyczne lokalu otrzymasz w ciągu 5 dni roboczych.
- Wersja elektroniczna: Dokument prześlemy Ci e-mailem w wygodnym formacie PDF.
Cena jest stała i nie zależy od wielkości lokalu.
Dodatkowe (opcjonalne) koszty to:
- wykonanie świadectwa dla lokalu o powierzchni powyżej 300 m2 – 50 zł
- zebranie danych potrzebnych do wystawienia świadectwa energetycznego 150 zł
- wykonanie świadectwa w ciągu 3 dni roboczych – 50 zł
- przesłanie świadectwa energetycznego w wersji papierowej kurierem – 50 zł
Podsumowanie najważniejszych informacji
- Świadectwo energetyczne lokalu do dokument, który ocenia roczne zapotrzebowanie lokalu w energię do celów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej i oświetlenia (w budynkach usługowych, biurowych, użyteczności publicznej).
- Świadectwo energetyczne lokalu wymagane jest przy sprzedaży lub wynajmie każdego lokalu.
- Właściciel lokalu usługowego jest odpowiedzialny za sporządzenie certyfikaty energetycznego,
- Świadectwo energetyczne lokalu ważne jest przez 10 lat,
- Za brak świadectwa charakterystyki energetycznej lokalu można otrzymać grzywnę do 5 tysięcy złotych
- Do opracowania świadectwa energetycznego lokalu potrzebne są dane uzyskane z aktu notarialnego, prospektów informacyjnych deweloperów lub otrzymane od zarządcy nieruchomości.
- Certyfikat energetyczny należy przekazać dla najemcy lokalu lub nabywcy lokalu podczas spisywania aktu notarialnego.
- Koszt opracowania świadectwa energetycznego lokalu to 489 zł
Świadectwa energetyczne lokali – FAQ:
Nie, świadectwo energetyczne budynku potrzebne będzie podczas sprzedaży lub wynajmu całego budynku. Jeśli w budynku występuje kilkanaście wynajmowanych lokali, należy opracować i przekazać najemcom certyfikat energetyczny dla każdego z lokali.
Tak, obowiązek przekazania certyfikatu energetycznego podczas sprzedaży lub najmu lokalu obowiązuje w ustawie o charakterystyce energetycznej od 2015 roku. W kwietniu 2023 roku wprowadzono nowelizację tej ustawy m.in. w zakresie kar za brak świadectw.
Nie, tylko lokale, które są sprzedawane lub wynajmowane
Do 5 dni roboczych od zebrania danych do świadectwa charakterystyki energetycznej.
Za brak przekazania świadectwa energetycznego lokalu dla kupującego lub najemcy grozi grzywna w wysokości do 5 tysięcy złotych.
Do opracowania świadectwa energetycznego lokalu potrzebne będą informacje o roku budowy budynku, powierzchni użytkowej, budowie przegród budowlanych ścian, stropów, dachu wraz z grubością docieplenia, rodzaju stolarki okiennej i drzwiowej, źródle i rozprowadzeniu instalacji centralnego ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej (woda w kranie), rodzaju wentylacji i oświetlenia.
Świadectwo energetyczne lokalu ważne jest przez 10 lat pod warunkiem, że nie nastąpią zmiany w parametrach techniczno-użytkowych lokalu i budynku.
Przepisy ustawy nie wskazują okresu długości najmu. Zatem każdy najem wymaga przekazania kopii świadectwa energetycznego
Nie, świadectwo energetyczne należy opracować tylko przy sprzedaży lub najmie lokalu. Do czasu gdy lokal nie będzie przedmiotem najmu lub sprzedaży nie trzeba aktualizować świadectwa.
- Notariusz zapisze w akcie notarialnym przekazanie nabywcy certyfikatu energetycznego, a w przypadku jego nieprzekazania, notariusz pouczy sprzedającego o obowiązku przekazania świadectwa energetycznego i o karze grzywny za niewykonanie tego obowiązku.
- Na podstawie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z dnia 29 sierpnia 2014 r., orzekanie w sprawach, związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem świadectw charakterystyki energetycznej, następować będzie na podstawie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r.)
Nie, ustawa nie nakłada takiego obowiązku, ale dobrą praktyką jest dodanie takiego zapisu do umowy najmu.
Wpływ na wskaźnik EP ma wiele czynników, jednak najistotniejszym z nich jest grubość docieplenia ścian i źródło ciepła dla systemu ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dużą część energii zużywamy również na oświetlenie i klimatyzację.